English Version
English

سم یا دارو

سم یا دارو

فقط یک چیز را به خاطر داشته باشید، دوز کم درمان است و دوز زیاد سم (کنت در کنت مونت کریستو)


دارو چیست؟ سم چیست؟ و چگونه این دو از هم تمایز داده میشود؟


در اغلب موارد این ماهیت ماده نیست که ان را به دارو یا سم تبدیل میکند بلکه مقدار مصرف ان ماده است که تعیین کننده است.


منشاء و منبع ماده چندان اهمیتی ندارد، شوکران که از یک گیاه استخراج می شود سم بسیار مرگباری است، با این حال میتوان ان را در گروه چای های گیاهی نیز طبقه بندی کرد، بسیاری از داروها یا مستقیم از گیاهان به دست می ایند و یا از منابع گیاهی ساخته می شوند، سموم فلزهای سنگین نظیر سرب می توانند دارای منشاء خاک، باکتری و یا الودگی باشند با این حال بدون توجه به خواستگاه و منبعی که ماده از ان نشات گرفته است این مقدار یا دوز ان است که سبب سمیت ان و بدل شدنش به سم می شود حتی مواد معمولی و داروهای پزشکی نیز در صورت مصرف بیش از حد میتواند مسمومیت زا  باشند و شاید یکی دیگر تعریفها برای دارو این باشد که دارو ماده یا ترکیبی است که برای درمان بیماری یا پیشگیری از ان ویا بر طرف کردن علائم یک بیماری یا جراحت به کار می رود با این تفسیر دارو و سم چه تفاوتی با هم دارند؟


سم ماده ایست که قابلیت اسیب رسانی به یک موجود زنده یا ارگانیسم را داراست که این صدمه میتواند اختلال یا مرگ را به همراه داشته باشد.


تعریف جدید اصطلاح سم اساسا با تعریف یک ماده سمی یکسان است هر چه ماده سمی تر یا زهر الودتر باشد مقدار کمی از ان میتواند اسیب بیشتری را ایجاد کند، از این دیدگاه هر ماده ایی سمی است در واقع مقدار ماده و مدت زمانی که ماده در طی ان پدیدار شده تعیین کننده میزان زیانبار بودن حد اسیب رسانی ان است.


تعریفی دیگر از دارو میگوید هر ماده ای می تواند یک سم به شمار اید اما این مطلب در مورد داروها صادق نیست، دارو میتواند نقش سم را ایفا کند همانطور که گاهی به ظاهر سمها میتوانند نقش دارو را ایفا کنند.


دارو ماده ای است که پس از مصرف قابلیت القاء و ایجاد یک تغییر شیمیایی در بدن را داشته باشد که البته داروها برای درمان یا پیشگیری از بیماری کاهش درد و کمک به خوابیدن و غیره به کار می روند.


حالا شاید از خودتان بپرسید چرا اینقدر در مورد سم و دارو صحبت شد.


شاید اولین روزی که تازه واردین برای مشاوره و درمان اعتیادشان وارد کنگره 60 میشوند یکی از بزرگترین دغدغه های انها اینست که چرا ما بایستی دوباره مصرف کننده باشیم ان هم ماهها  و ماهها...............


خانواده هایی را دیده ام که عزیزانشان شیشه یا کراک مصرف میکنند و از اینکه فرزند یا همسرشان میبایست در طول در مان خود از تریاک یا شربت تریاک استفاده کند دل نگرانند باور غلطی در ذهنشان لانه کرده که شاید بهتر است این سمی که در بدن عزیزمان وارد شده را هر چه زودتر خارج کنیم یا به او چیزی بخورانیم تا بدن او شستشو شود یا شاید سم زدایی شود.


باید اول روشن شود که ایا وجود تریاک در بدن کسی که تحت درمان است سم است یا مایه حیات اگر سم است چرا او را هلاک نمی کند و حتی اگر وقتی از خواب بیدار میشود بدون ان نمیتواند از جای خود برخیزد و بعد از مصرف بلند شده و راه میرود ایا این سم است یا ماده ایی است که او را برای ادامه حیات حمایت میکند؟


به گفته معلم بزرگمان و بنیان گذار روش درمان تدریجی جناب مهندس دژاکام تریاک همچون تیغی چنان تیز  است که چنانچه در دست مستی بیفتد جانهای بسیاری را خواهد گرفت و اگر در دست طبیبی حاذق اید جانهای بسیاری را نجات خواهد داد.


البته که کل کلامم را میتوان به قلم مهندس دژاکام در نوشتار سم نزدایی ایشان یافت و این تکلیفی است که به حکم وظیفه و پس دادن تکالیفمان انجام میدهم.


در اخر امیدوارم که مطالب یاد شده دلگرمی باشد برای کسانی که به دلیل کمی اطلاعات هنوز از راه نرفته بیم دارند و بدانند طبیبانی که گفته شد. همان راهنمایانی هستند که بدون هیچ نظر و فقط به شور خدمت در کنگره حضور دارند انها اموخته اند که چگونه از این تیغ  جانها را به ارمغان اورند  خداوند یار و نگهدارشان باشد.

نویسنده: علی صداقت
منبع:
وبلاگ لژیون علی صداقت

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .