English Version
English

ظرفیت، مسئولیت و قبله گم کردن

ظرفیت، مسئولیت و قبله گم کردن

ظرفیت، مسئولیت و قبله گم کردن

پایه و اساس ظرفیت در انسان ابتدا قدرت تشخیص و سپس توانایی‌های اوست. قدرت تشخیص در به وجود آوردن ظرفیت و افزایش و البته جلوگیری از تخریب‌های احتمالی نقش بسیار مؤثر و حائز اهمیتی دارد زیرا اصولاً هر چیزی در هستی دارای یک نقطه تحمل خاص می‌باشد. در سیستم خلقت، معمار بزرگ برای حفظ تعادل به‌عنوان یک قانون برای هر چیزی یک حد و اندازه و مرزی تعیین نموده است. قدرت تشخیص در حفظ تعادل و رعایت نمودن حدومرزها به جهت جلوگیری از افراط‌وتفریط به انسان کمک‌های بسیار می‌کند و این یعنی دانایی در ایجاد ظرفیت. به‌عنوان‌مثال: فردی توانایی و ظرفیت انجام روزانه یک ساعت ورزش مفید را دارد اما متأسفانه به‌واسطه عدم قدرت تشخیص مناسب، چون تحت تأثیر عوامل محیطی و انسان‌های اطراف خود قرارگرفته است، بیش‌ازحد ظرفیت خود ورزش می‌کند که نتیجه آن، تخریب‌ها و آسیب‌های ورزشی می‌شود که استاد جهان‌بینی کنگره 60 آقای امین در سی دی آسیب‌های ورزشی به‌خوبی این مطلب را توضیح داده‌اند.

بنابراین ظرفیت، ارتباط بسیار نزدیک و مستقیمی با وادی نهم دارد. در کنگره 60 که حوزه فعالیت آن، درمان اعتیاد به مواد مخدر است و با نگرش به اوضاع‌واحوال پریشان و به هم ریختهء یک فرد مصرف‌کننده مواد مخدر که به جهت درمان بیماری اعتیاد خود وارد آن می‌شود، شاهد آن هستیم که فرد به‌واسطه مصرف مواد مخدر، بسیار به‌هم‌ریخته و نامیزان است اما با ورود به چرخه درمان، با نظارت مسئولین و راهنمایان کنگره 60 تحت آموزش قرارگرفته و به‌تدریج مسئولیت انجام برخی از کارها و امور جاریه درمان مثل (حضور در جلسات به‌طور منظم و گرفتن داروی درمان – حفظ و کنترل آن) را دارد.

یکی دیگر از عوامل ایجاد ظرفیت، محرومیت است که بازهم آقای امین در سی دی ظرفیت و شخصیت به آن اشاره نموده‌اند. به‌طوری‌که وقتی شخص در زمینه‌ای محرومیت آن را متحمل شد در جهت رفع آن محرومیت تلاش و اقدام می‌نماید و بعد از رسیدن به هدف خود، ظرفیت لازم را در خود به وجود می‌آورد زیرا اولاً نقطه تحمل خود را افزایش می‌دهد، ثانیاً با به درست آوردن آن، قدر و ارزش و قیمت آن را می‌داند و در حفظ و نگهداری آن می‌کوشد.

برای مصرف‌کننده هایی که در ابتدا وارد پروسه درمان می‌شوند استفاده به‌موقع از دارو و مسئولیت‌پذیری به آنها آموزش داده می‌شود و در طول مسیر حرکت درمانی خود، مسئولیت‌های خدمتی و خدمتگزار بودن بر مبنای ظرفیت به وجود آمده در آنها تعیین و محول می‌گردد که مبادا در آنها تخریبی به وجود آید و خدمت آنها تبدیل به خیانت شود.

نکته مهم و اساسی این است که اگر این واگذاری نباشد و فرد بدون آموزش و نابجا مسئولیتی را به عهده بگیرد و در طول مسیر حرکت در ایفای وظایف خود نسبت به مسئولیت‌های محوله دچار خودبزرگ‌بینی شود یا به عبارتی درگیر گره قدرت شود آنگاه باید منتظر قبله گم کردن آن شخص بود. قبله گم کردن یعنی فراموش کردن گذشته فلاکت‌بار خود در اعتیاد به مواد مخدر نسبت به برخورد با تازه واردین. قبله گم کردن یعنی ایجاد حس مالکیت در کنگره نسبت به کنگره، رهجو و جایگاه‌های خدمتی.

 

به قلم: کمک راهنما عباس موگویی (شعبه رودکی)
وبلاگ نویس: مسافر سعید عاشوری

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .