English Version
English

کار و تحصیل

کار و تحصیل

بسم الله الرحمن الرحیم

 دستور جلسه این هفته : کار و  تحصیل

کنگره60 به عنوان مرکز راهنمایی رایگان درمان اعتیاد ، همواره سعی دارد موضوعاتی را که در ارتباط نزدیک با بیماری اعتیاد و درمان آن می باشند را مورد بررسی وکاوش قرار دهد . یکی از میادین اصلی تبادل نظر و گفت وشنود در خصوص این موضوعات ، دستور جلسات هفتگی کنگره 60 می باشد . این هفته در کلیه نمایندگی های کنگره 60 موضوع دستور جلسه هفتگی ، کار و تحصیل است.

نکته حایز اهمیت این است که منظور از طرح این دستور جلسه ، بررسی این موضوعات در ابعاد اجتماعی نیست ، بلکه بررسی این موضوعات و ارتباط آن ها با وضعیت مصرف کننده مواد مخدر در پروسه درمان اعتیاد و رهایی است .

می خواهیم بدانیم فردی که برای درمان اعتیاد خود اقدام کرده است ، در طول دوره درمان و بعد از درمان نسبت به موضوعات فوق چه دیدگاهی باید داشته باشد و چگونه در خصوص این موضوعات برنامه ریزی و عمل کند .

شاید تصور شود مصرف کننده مواد مخدر که تحت درمان می باشد و در دوره درمان را سپری می کند . نیاز به استراحت و یا بستری شدن داشته باشد ، در بعضی از روش های درمان اعتیاد وضعیت فرد به گونه ای است که از بستری شدن و استراحت کردن نیزمی گذرد و فرد وضعیت بسیار وخیم و نابسامانی را پشت سر می گذارد .

کار :

یکی از تفاوت های متد DST  با سایر روش های درمان اعتیاد در این است که در این روش هیچ گونه نیازی به استراحت نیست . فردی که با استفاده از روش DST کنگره 60 دوره درمان و رهایی را سپری می کند می تواند مانند انسان های سالم و شهروندان معمولی زندگی کند ، سرکار خود باشد و به امورات زندگی خود رسیدگی کند ، در این روش با توجه به برنامه ریزی دقیق و مصرف داروی اپیوم یا اپیوم تینکچر و کاهش تدریجی و پله ای آن ، شخص از یک تعادل نسبتاً خوب برخوردار است و به راحتی از عهده کلیه امور زندگی خود برمی آید . در روش درمان DST  نیازی به استراحت نیست .

در این روش هیچ گونه رژیم و برنامه غذایی وجود ندارد . در این روش هیچ گونه نیازی به مصرف قرص یا داروهای شیمیایی و حتی داروهای تقویتی یا ویتامینه نیست ،

 در این روش شخص مانند یک انسان معمولی به زندگی خود رسیدگی می کند ، اینکه بگوییم یک سفر اولی که دوره درمان و رهایی را سپری می کند نباید کارکند، چنین چیزی به صورت کلی در کنگره 60 وجود ندارد . مگر موارد خاص که به راهنمای شخص مربوط می شود و بعضی از مشاغل سنگین از نقطه نظر حجم کار و ساعت کار که ممکن است در برنامه درمان و حضور فرد در کلاس ها اختلال ایجاد کند .


 به طور کلی در طول سفر اول که شخص در حال انجام عملیات تیپرینگ داروی مصرفی خود ( اپیوم یا اپیوم تینکچر ) می باشد ، اولویت او در صدر برنامه های زندگی ، درمان و حضور به موقع در کلاس ها می باشد . تا این اتفاق روی ندهد ، یعنی خواست و برنامه ریزی او و حضور در کلاس ها در صدر تمام برنامه ها قرار نگیرد، بعید به نظر می رسد که بتواند از عهده درمان بیماری اعتیاد برآید . زیرا در زمان اعتیاد ، مصرف مواد مخدر در صدر تمام مسائل زندگی و اولویت اول است و هیچ عاملی نمی تواند از حیث اهمیت و اولویت بالاتر از مصرف مواد مخدر قرار بگیرد .


 به همین دلیل در پروسه درمان اعتیاد ، این وضعیت معکوس می شود و برنامه ریزی درمان و رهایی و شرکت به موقع در جلسات و غیبت نداشتن اولویت اول می باشد ، بر همین اساس راهنمایان توصیه می کنند که شاگردانشان وضعیت کار و ساعات کاری خود را به گونه ای تنظیم کنند که بتوانند جلسات  و کلاس های خود را به موقع شرکت کنند ، سفر اولی هایی که غیبت و عدم حضورشان را به بهانه کار  و زندگی توجیه می کنند ، یا خواست رهایی را ندارند که در این صورت اگر ده ها سال هم سفر کنند به درمان و رهایی نمی رسند و یا اینکه از سر نا آگاهی اهمیت لازم را به حضورشان نمی دهند که در این صورت نیز خبری از درمان اعتیاد و موفقیت نخواهد بود .

بنابراین در کنگره 60 برای سفر اولی ها نسخه بیکاری وجود ندارد ، برنامه کار سنگین و پرحجم به گونه ای که نتوانند در کلاس ها شرکت کنند و از عهده عملیات تیپرینگ برنیایند نیز موضوعی است که بایستی از آن خودداری شود  .

در مقاطع بعدی ، یعنی بعد از درمان و رهایی نیز کار و زندگی بایستی به گونه ای باشد که شخص بتواند پایه های مالی زندگی خود را محکم کند ، این مسئله از دروس مهم کنگره 60 میباشد .

بعضا شنیده می شود که در خارج از کنگره 60 مصرف کنندگان مواد مخدر به طور کلی روحیه طلب کارانه ای دارند. حالا که ما ترک کرده ایم بایستی خانواده و جامعه ما را حمایت کنند . به ما کار بدهند تا ما پاک بمانیم و نزنیم یا مواد مصرف نکینم .
کنگره 60 هرگز چنین اعتقادی ندارد و معتقد است که این افراد درمان نشده اند فقط ترک کرده اند و به دنبال بهانه ای هستند تا بروند و مواد مصرف کنند.
کنگره 60 معتقد است کسی که از عهده درمان اعتیاد بر می آید بسان فردی است که با ندانستن و بلد نبودن شنا بتواند از وسط اقیانوس خود را به ساحل برساند ، چنین شخصی در سایر امورات زندگی مانند پیدا کردن کار و تحکیم پایه های مالی زندگی بایستی کاملا موفق عمل کند و چنین مسائلی برای او در قیاس با اقیانوس ، مانند پریدن از جوی آب است . خودش بایستی تمام بار و مسولیت زندگی اش را به عهده گیرد و منتظر کوچکترین حمایتی در این خصوص نباشد .

تحصیل :

کنگره 60 معتقد است که درمان فوق ترک است و تعادل فوق درمان و ما در کنگره 60 به دنبال تعادل هستیم . یکی از نشانه های بارز تعادل ، کار ، زندگی و پایه های مستحکم مالی است ، اما تمام زندگی کار و پول درآوردن نیست، آموزش و خدمت نیز از دیگر مصادیق بسیار مهم  تعادل می باشند ، اعضای کنگره 60 خوب می دانند که چگونه این امور را در کنار یکدیگر قرار دهند و از عهده همه برآیند ، کار ، زندگی ، آموزش ، تحصیل و خدمت .
 بخش های مهمی از بار مفهوم آموزش در درون واژه تحصیل نهفته است ، تحصیل علم و کوتاهی نکردن در طریق علم نیز از توقعات مهم کنگره 60 از مسافران خود می باشد .


در کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر ، سردار ، خطاب به نگهبان چنین می گویند :
شما را فرمانی داده اند که استادی بشوید برای خود و بیت خود و برای کسانی که باید بیایند و از این موضوع بهره مند بشوند . به همین جهت سه مطلب در بیت خودتان مهم است و اولویت دارد بر آنچه دریافت می دارید .
اول : کلام الله را به جهت آنکه گفتیم ، دریافت بدارید ، یعنی بشکافید .
دوم : در طریق علم کوتاهی ننمایید .
سوم : اصوات را ارج بنهید ، یعنی همان موسیقی که توسط آن به پایه های اصوات الهی پی ببرید .

بسیاری از ما ممکن است در زمان اعتیاد ، تحصیل خود را رها کرده باشیم . مانند خود من ، اما حالا کنگره 60  از ما می خواهد که تحصیل  را از سر بگیریم ، بسیاری از اعضای کنگره 60 بعد از درمان و رهایی و حتی در سفر اول تحصیلات خود را از سر گرفته اند . بسیاری دیگر در زمان ورود به کنگره  دیپلم هم نداشته اند ، اما اکنون  نه تنها دارای تحصیلات دیپلم می باشند بلکه وارد دانشگاه شده و تحصیلات عالیه را دنبال می کنند .

 یکی از اعضای کنگره 60 نمایندگی انقلاب و شادآباد فعلی که مصرف کننده هروئین و قرص بود ، تحصیلاتش را در مقطع دبیرستان رها کرده بود ، او سال های دبیرستان را در اوج اعتیاد بود ، او همزمان با سفر اول و سپری کردن دوره درمان و رهایی موفق شد مقطع دبیرستان را به اتمام برساند و دیپلم خود را اخذ کند ، بعداز درمان و رهایی همزمان با قبولی در امتحانان کمک راهنمایی ، در دانشگاه نیز قبول شد ( مقطع کاردانی ) بعد از اتمام دوره کاردانی ، در مقطع کارشنانسی نیز قبول شد و هم اکنون در حال اتمام دوره کارشناسی و مهندسی است . یکی دیگر از اعضای کنگره 60 (  فریدون ) در سن 50 سالگی  تحصیلات دانشگاهی را از سر گرفت ، او پس از گذراندن دوره کارشناسی ، اکنون دوره کارشناسی ارشد را می گذراند  .
یکی دیگر از اعضای کنگره در زمان ورود تنها چیزی که به او نمی آمد ، تحصیل و درس خواندن بود اکنون نه تنها دیپلم خودش را گرفته است بکله دانشجوی رشته موسیقی نیز می باشد . نمونه های این چنینی در کنگره 60 زیاد داریم و این ها نشانه های تعادلی هستند که مد نظر کنگره 60 می باشد .


باز هم تکرار می کنیم که ما در کنگره 60 به دنبال تعادل هستیم و می آموزیم که مفهوم تعادل ، تک بعدی بودن نیست ، انسان متعادل ، انسانی است که بتواند تمام این امور ، کار ، خانواده ، تفریح ، ورزش ، آموزش ، تحصیل و خدمت  را در کنار یکدیگر قرار دهد . در جای خود ، اهمیت تمام این امور را درک کند و برای همه آن ها بتواند برنامه ریزی نماید .


با احترام ، مسافر علی خدامی 6/12/90

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .