English Version
English

دستور جلسه این هفته: الهام از رمضان

دستور جلسه این هفته: الهام از رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

رمضان سال 1417 هجری قمری برابر با بهمن‌ماه سال 1375 شمسی و فوریه 1996 میلادی، مهندس حسین دژاکام که در آن زمان  مصرف‌کننده مواد مخدر بودند در فضایی ناامیدانه از ترک یا درمان اعتیاد خود، تصمیم گرفتند که روزه بگیرند.

مهندس در آن موقع روزانه 5 گرم تریاک به‌صورت خوراکی در وعده‌های نامنظم مصرف می‌کرد. شروع ماه مبارک رمضان و روزه گرفتن باعث شد تا  دو وعده از وعده‌های مصرفی خود را تثبیت و منظم کند. سحر و افطار. او تصمیم نداشت که در زمان روزه‌داری مواد مصرف نکند، زیرا برای یک مصرف‌کننده چنین امکانی وجود ندارد. او امید داشت که خداوند روزه او را در این شرایط نابسامان قبول کند.

بعد از تثبیت دو وعده از وعده‌های روزانه و احساس موفقیتی که از تثبیت این دو وعده به وجود آمد، باعث شد تا  دیگر وعده‌های مصرفی خود را تثبیت و منظم کند. این اقدام جرقه‌ای از موفقیت و بسان نور شمعی  در یک تاریکی عظیم بود که کورسویی از امید را در دل او به وجود آورد تا این راه را ادامه دهد. تصمیمی برای ترک یا درمان نداشت، زیرا روش‌های متداول و حتی پیشرفته آن زمان برای ترک و درمان را بکار گرفته بود و نه‌تنها نتیجه‌ای عایدش نشده بود بلکه او را در وضعیت بدتری قرار داده بود؛ به همین دلیل ایمانی به ترک و درمان اعتیاد نداشت.

او فقط تصمیم داشت موفقیت‌های کوچکی که در ماه رمضان به دست آورده بود را از دست ندهد. در اقدام بعدی، زمانی که متوجه شد توانسته است وعده‌های نامشخص و نامنظم خود را تثبیت کند و به عبارتی زمان و مقدار مصرف خود را مشخص نماید، سعی کرد به صورت آزمایشی ، مقداری از مواد مصرفی خود را نیز کم کند. این حرکت‌ها ادامه یافت تا اینکه متوجه شد راهی را که آغاز نموده می‌تواند با جدیت ادامه دهد. راهنمایی‌های اساتید کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر نیز در این مقطع رنگ و بوی دیگری گرفت و به شکل مشخص به او گفتند که این راه را باید ادامه دهد و این نوایی روح‌بخش و احیاکننده بود که در کالبد یخ‌زده او می‌دمید و اینجا بود که زمان آبستن تحولی عظیم در پزشکی اعتیاد و درمان بیماری اعتیاد گردید. این زمان، زمان آزمایش متد و روشی جدید برای درمان اعتیاد بود که حتی اساتید او نیز از نتیجه آن به‌صورت قطعی اطلاع نداشتند. متدی که امروزه ما آن را تحت عنوان متد D.S.T می‌شناسیم.

او همزمان با این اقدامات، تصمیم گرفت تجربیات روزانه و لحظه‌ای خود را در اجرای این روش به رشته تحریر درآورد و این دست‌نوشته‌ها می‌رفت تا در آینده بزرگ‌ترین کتاب راهنمای درمان اعتیاد در جهان را به وجود آورد. پس از 11 ماه از این آغاز مبارک، سرانجام در 15 آذرماه 76 درست پس از 11 ماه، او موفق شد تا به‌طور کامل مصرف تریاک را قطع کند و به درمان و رهایی برسد.

مهندس حسین دژاکام، مهندس برق در رشته الکتروتکنیک از دانشگاه علم و صنعت و متخصص عیب‌یابی دستگاه‌های بسیار پیچیده مخابراتی بود به‌نحوی‌که هر وقت متخصصان از تعمیر و راه‌اندازی سیستم‌های مخابراتی ناتوان می‌شدند به سراغ او می‌رفتند زیرا دژاکام متخصص عیب‌یابی بود. توان بالقوه او در مهندسی و تشخیص و عیب‌یابی سیستم‌های مخابراتی از یک‌سو، محقق، کنجکاو و جستجوگر بودن او، تجربه شکست‌های پی‌درپی در درمان اعتیاد، تفکرات بسیار در این زمینه، همه این‌ها به کمک هم آمد و درنهایت، ماه مبارک رمضان پازل او را تکمیل کرد و او موفق شد به‌عنوان اولین انسان و برای اولین بار در تاریخ، یک اعتیاد را به‌طور کامل و قطعی درمان کند.

آنچه که امروز از موجودیت کنگره 60 می‌بینیم، همه و همه دستاوردهای آن حرکت بود که در ماه مبارک رمضان شکل گرفت. رمضان بستری است که کنگره 60 در آن متولد شد. رمضان نوری است که راه را مشخص کرد و به همین دلیل، این ماه در کنگره 60 بسیار عزیز است و اهمیت زیادی دارد.

در کنگره 60 ، رمضان یک جشن محسوب می‌شود، فرصتی است برای احیای دوباره ، هم در صور آشکار و هم در صور پنهان.

متد D.S.T ارتباط تنگاتنگ و شباهت بسیاری با روزه دارد. در ماه مبارک، ما در ساعاتی از شبانه‌روز از خوردن و آشامیدن خودداری می‌نماییم و در ساعاتی از خوراکی‌ها استفاده می‌کنیم. در متد D.S.T نیز داروی OT در سه وعده از شبانه‌روز به مقدار مساوی در سه وعده، یعنی به‌صورت TDS مصرف می‌شود و شخص نمی‌تواند بیش از این و یا کمتر از این، دارو استفاده نماید.

در ماه مبارک ما سعی می‌کنیم از ضد ارزش‌ها چه در کلام و چه در رفتار و چه در افکار و اندیشه پرهیز نماییم. در متد D.S.T نیز شخصی که تحت درمان و آموزش‌های کنگره 60 قرار دارد، هم در کلام و هم در رفتار و هم در افکار و اندیشه از افکار منفی پرهیز می‌نماید. متد D.S.T در صور آشکار ، احیاکننده قطعی سیستم ایکس می‌باشد و روزه و رمضان نیز به‌صورت قطعی احیاکننده سیستم ایکس می‌باشد.

جالب است بدانید که اولین و مهم‌ترین عارضه گرسنگی، خماری و تضعیف سیستم ایکس است زیرا با کمبود مواد غذایی در بدن، اولین جایی که این کمبود را احساس می‌نماید مغز و نخاع و سلول‌های عصبی است و به‌تبع این کمبود، ترشح و تولید مخدرهای طبیعی کاهش می‌یابد. در پایان ماه مبارک رمضان به‌طورقطع می‌گوییم که سیستم ایکس ری استارت Restart می‌شود یا ریکاوری می‌شود یا احیا می‌شود  و دوباره با حداکثر راندمان شروع به کار می‌نماید.

متد D.S.T به‌نوعی، پرورش و تربیت نفس نیز هست  .

در درمان اعتیاد در کنگره 60 یکی از مهم‌ترین چیزهایی که یاد می‌گیریم گفتن نه  در مقابل خواسته‌های نامعقول نفس آن‌هم نه به‌یک‌باره و سقوط آزاد بلکه به‌آرامی و به‌صورت تدریجی است . در پروسه درمان اعتیاد خوراک نفس داده می‌شود و به‌آرامی تربیت می‌شود و از خوراک آن کاسته می‌شود تا به صفر برسد.

در روزه نیز ما یاد می‌گیریم که به خواسته‌های نفس نه بگوییم و این نه گفتن را تمرین کنیم.

حتماً دیده‌اید بعضی‌ها چقدر نقطه تحملشان در برابر خوراکی‌ها و مواد غذایی پایین است. همین‌که خوراکی می‌بینند حمله‌ور می‌شوند و نمی‌توانند چند دقیقه سر سفره منتظر بمانند. این‌ها نشانه‌های ضعف و پایین بودن نقطه تحمل است در برابر خواسته‌ها.

اما در رمضان، روزه باعث بالا رفتن نقطه تحمل در این زمینه‌ها و دیگر زمینه‌ها می‌شود؛ بنابراین روزه نیز همانند متد D.S.T تربیت نفس است نه کشتن نفس.

متد D.S.T کل سیستم‌های حیاتی ما را در یازده ماه سفر چکاپ یا بازنگری می‌کند و عیوب و بیماری‌ها را برطرف می‌کند. در کنگره 60 بسیار دیده‌ایم افرادی که همزمان با درمان اعتیاد بیماری‌های دیگری نیز داشته‌اند که درمان شده است. از نازایی و نارسایی کلیه و کبد و دیگر اعضا گرفته تا بی‌نظمی ضربان قلب و ضعف سیستم گوارش و مشکلات روده‌ای. از بیماری سرع تا بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی.در متد D.S.T اغلب این مشکلات و بیماری‌ها برطرف می‌شود و درمان می‌شود.

در روزه نیز آن‌هایی که ماه مبارک را به بطالت نمی‌گذرانند، پس از گذشت این ماه ، گویی کالبدی نو به آن‌ها هدیه شده است. کل سیستم‌های بدن ریکاوری می‌شود و همه‌چیز از نو احیا می‌شود. آن‌هایی که همه‌ساله روزه می‌گیرند اغلب مشکلات گوارشی ندارند. چربی خون ندارند، مشکلات کبدی ندارند. چربی اضافی ندارند. این‌ها نمونه‌ها و شباهت‌هایی از متد D.S.T و روزه ماه مبارک رمضان است.

وقتی دقت می‌کنیم از این‌همه شباهت و نزدیکی متعجب می‌شویم.پس در کنگره 60 روزه و رمضان جایگاه خاصی دارد و متد D.S.T الهام گرفته از رمضان می‌باشدکنگره 60 می‌گوید در ماه مبارک رمضان در کلیه شعب و نمایندگی‌ها افطار داده می‌شود آیا تابه‌حال پرسیده‌ایم چرا؟

برای اینکه ما باید روزه‌بگیریم. دوستان سفر دوم بایستی حتماً روزه‌بگیرند، زیرا در این ماه هرگونه خوردن، آشامیدن و مصرف دخانیات درملأعام کنگره 60 ممنوع است. در این ماه برای روزه نگرفتن سفر دومی‌ها عذر و بهانه‌ای پذیرفته نیست.

و اما برای سفر اولی‌ها ببینیم کنگره 60 چه می‌گوید.

دیدگاه کنگره 60 به این صورت است که دوستان سفر اولی خوب است روزه‌بگیرند اما مشروط به اینکه در برنامه درمان و TDS آن‌ها اختلالی وارد نشود؛ یعنی هر سه وعده TDS خود را به‌صورت منظم و طبق برنامه ادامه دهند. اما اگر قرار باشد به خاطر روزه در TDS و وعده‌های آن‌ها بی‌نظمی به وجود بیاید و آن‌ها را جابجا کنند یا کم‌وزیاد کنند این روزه برای آن‌ها زیان سنگیی به دنبال دارد و آن خراب شدن سفر اول است که موارد بسیاری از آن در کنگره 60 مشاهده‌شده است.

در استفتایی که از مراجع تقلید نیز صورت گرفته، مصرف دارو برای بیماران تحت درمان اعتیاد جایز شمرده‌شده است و می‌توانند روزه باشند و داروی خود را نیز در ساعت مقرر مصرف کنند. ممکن است کسانی باشند که به هر دلیل نخواهند و یا نتوانند روزه کامل بگیرند. کنگره 60 برای این عده نیز معتقد است که اگر نمی‌خواهند روزه کامل بگیرند حداقل چندساعتی را روزه باشند و به عبارتی روزه درصدی بگیرند  تا حس این ماه مبارک راکمی درک کنیم. نباید کاملاً بی‌تفاوت باشیم؛ زیرا مطمئناً نتیجه این بی‌تفاوتی حال خرابی خواهد بود.

ماه مبارک رمضان در کنگره 60 حال و هوایی دیگر دارد. رمضان در کنگره 60 بسیار لذت‌بخش است با افطاری‌های مخصوص خود که در هیچ کجا پیدا نمی‌شود. از سادگی و از خوشمزگی. افطارهای کنگره 60 غذاهایی ساده هستند اما با یک دنیا عشق و محبت و سلامتی که برای ما در رمضان نعمت الهی است.

روز چهارشنبه ، بنیان کنگره 60 در سخنان هفتگی خودشان پیرامون این موضوع مطالب جالبی را بیان نمودند از جمله اینکه افطاری های کنگره 60 شامل : آش رشته ، خوراک لوبیا ، خوراک عدسی ، عدس پلو ، مرغ لا پلو یا چلو مرغ ، خورشت قیمه ، خورشت قورمه سبزی و نان و پنیر می باشد . ایشان تاکید کردند که غیر از این غذاها ، چیز دیگری نباید افطاری داده شود البته به جای آش رشته می توان از انواع دیگر آش مثل شله قلم کار نیز پخت نمود .

آقای مهندس در ادامه گفتند ما در کنگره 60 برای افطاری ، از بیرون غذا نمی گیریم و در کنگره خودمان غذا می پزیم . آشپز هم از بیرون نمی آوریم و خود اعضای کنگره آشپزی می کنند حتی اگر آشپز حرفه ای هم نباشند ایرادی ندارد .

در کنگره 60 همه چیز در نهایت سادگی و بی آلایشی است و زیبایی و دلچسب بودن آن هم به همین خاطر است .

 رمضان ضیافت الهی است، نشستن سر سفره باری‌تعالی آن‌هم به‌صورت مستقیم.خوشا به سعادت کسانی که آن را درک کرده‌اند و یا برای اولین بار امسال درک می‌نمایند.

رمضان یعنی سوختن یعنی روز سخت گرم شد.رمضان تجدید حیات در حیات است آنگاه‌که فرمان خداوند اجرا می‌شود.

 

با احترام ، مسافر علی خدامی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .