English Version
English

چگونه صبرمان را افزایش دهیم؟

چگونه صبرمان را افزایش دهیم؟

بنام خدا

راه افزایش صبر، افزایش ایمان است. ایمان به خدایی که خالق ما است، عالم و حکیم و بخشنده و مهربان است و دارای تمام صفات خوب است و از هر بدی مبرا است و مهم‌تر اینکه همیشه ما را در نظر دارد و باعث می‌شود در برابر مصیبت‌های دنیا صبور باشیم.

صبر در روایت به رضا تفسیر شده. پیش از اینکه حال انسان در هنگام سختی مانند وقتی باشد که در آسایش و راحتی بسر می‌برده و در هنگام تنگدستی و گرفتاری مانند وقتی باشد که عافیت داشته و نزد خلق خدا از بلا و مصیبتی که به او رسیده شکایت نکند. اگر انسان به خدا توجه داشته باشد و یقین کند که خداوند ارحم‌الراحمین است او را لحظه‌ای به حال خود وا نمی‌گذارد چراکه خالق اوست و تمام امور او را به دست دارد خیلی راحت می‌تواند صبر کند و توجه دارد که اگر سختی و بلایی به او رسیده حتماً حکمتی دارد.

قرآن کریم می‌فرماید: چه‌بسا اموری را مکروه می‌دانید درحالی‌که برای شما خیر است و چه‌بسا اموری را دوست می‌دارید درحالی‌که برای شما مضر و شری در آن است.

بنابراین وقتی ما گاهی خیر و شر خود را تشخیص نمی‌دهیم باید به خدا توکل کنیم و امور خود را به خداوند واگذار کنیم و فقط به انجام وظایف بپردازیم تا ترک تکلیف باعث نشود به دست خود برای خود مشکلی ایجاد کنیم. توجه به این نکته هم در صبر کردن به ما کمک می‌کند که صبر درجه انسان مؤمن را در آخرت بالا می‌برد. اگر گناهی کرده باشد گناهش را می‌آمرزد و نیز در برابر صبر به او اجر و مقام می‌دهد گاهی سختی که باعث می‌شود انسان از غفلت درآید و رو به‌سوی خدا کند و همین امر باعث سعادت و عاقبت‌به‌خیری او می‌شود.

باید توجه داشت که اگر خداوند عقوبت خطای ما را در همین دنیا با سختی‌های دنیوی بدهد معلوم می‌شود ما را خیلی دوست دارد چون با این سختی گناه پاک‌شده و ما از غفلت درمی‌آییم و زمینه توبه فراهم می‌شود.

ولی اگر عقوبت آن به آخرت بیفتد نشانه آن است که خداوند نظر لطفش را از ما برداشته و ما را به حال خود واگذار کرده است. گاهی برخی از انسان‌ها فکر می‌کنند سختی‌ها و مصیبت‌ها نشانه این است که خداوند آن را فراموش کرده درحالی‌که این اعتقاد درست نیست و خداوند می‌خواهد ما را به خود نزدیک کند.

خوب است به یاد بیاوریم که بهترین و برترین انسان‌ها معصومین بودند و در دنیا بسیار مصیبت دیدند. پس سختی‌ها دلیل نیست که خداوند انسان را ازنظر لطف خود دور کرده است.

بنابراین اگر نگاهمان را به سختی‌ها عوض کنیم و آن را باعث کمال و قرب به خداوند ببینیم، می‌توانیم صبور باشیم. پس باکمی تمرین صبر را در خود ایجاد کنیم تا از مؤمنان و در دنیا و آخرت پیروز و سرافراز باشیم.

 

نویسنده: همسفر فائزه
تهیه‌کننده: همسفر نیکو

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .