English Version
English

برابری ارزش مسائل علمی با مالی؛ گفتگو با بنیان کنگره 60

برابری ارزش مسائل علمی با مالی؛ گفتگو با بنیان کنگره 60

ضمن عرض سلام و تشکر از شما که باوجود مشغله زیاد، زمانی در اختیار ما برای مصاحبه قرار دادید؛ اگر اجازه می‌دهید سؤال‌های خود را آغاز کنیم.

 

شما با چه هدفی لژیون‌های مالی را تشکیل دادید؟

همان‌طور که از اسم لژیون پیداست، برای جمع‌آوری مال

 

این پول‌های جمع‌آوری شده، برای خرید زمین و تأسیس آکادمی است، این آکادمی چیست؟

همان‌قدر که مسئله علمی مهم است، همان‌قدر هم مسئله مالی مهم است؛ اگر پشتوانه مالی کنگره قوی نبود تا به اینجا نمی‌آمد؛ یک خانواده دو یا سه‌نفره کلی هزینه دارد، یک خانواده پنجاه‌هزار نفره چقدر هزینه دارد؟ وقتی نگاه می‌کنیم دانشگاه هاروارد تا جایی که من اطلاع دارم، حدود دوازده میلیارد دلار پشتوانه مالی دارد؛ پس مرکز علمی به این بزرگی نیاز به حمایت مالی دارد؛ درصورتی‌که مردم خیال می‌کنند ازنظر مالی مهم نیست و فقط علم است؛ ولی علم پشتوانه مالی می‌خواهد؛ اگر کنگره 60 بخواهد کار انجام دهد؛ چه آکادمی باشد و چه نباشد، پشتوانه مالی می‌خواهد، شعب، ساختمان و زمین و آب و برق می‌خواهند و کلی هزینه‌های دیگر؛ که حتماً باید حمایت مالی باشد و به این منظور است که باید از درون خودش منابع مالی تأمین شود.

آیا شما کمک‌های مالی اشخاصی که از اعضای کنگره 60 نیستند را پذیرا هستید؟

بسیار کم و به‌سختی، مگر در شرایط خاص

 

چون علم شما جهانی شده و همه دنیا می‌شناسند؛ می‌توانید از دولت حمایت بگیرید یا از هر نهادی مثل ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ آیا این حمایت‌ها اتفاق افتاده است؟

ما حمایت از دولت را گرفتیم؛ اگر حمایت از دولت نبود که نمی‌توانستیم کار بکنیم و ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور هم ما را حمایت کرده‌اند و امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور، کنگره 60 را به‌عنوان برترین NGO کشور معرفی کردند و این یعنی حمایت؛ زمانی که این موضوع اعلام می‌شود یعنی تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها بدانید که از کنگره 60 حمایت کنید؛ پس حمایت هست، هم وزارت کشور حمایت می‌کند و هم ستاد مبارزه با مواد مخدر و هم بقیه سازمان‌های دولتی؛ ولی حمایت به این منظور که به ما پول بدهد، خیر؛ چون دولت خودش کلی مخارج دارد و ما نباید باری روی دوش آن باشیم.

از زمان تأسیس کنگره 60 حدود هفده یا هجده سال است که می‌گذرد؛ اما ما NGOهای دیگری داریم که سوابق فعالیت آن‌ها از کنگره 60 بیشتر است؛ چه چیز باعث شده که کنگره 60 به‌عنوان بهترین NGO شناخته شود؟

کنگره 60 فقط امسال NGO برتر نشده، سال‌های قبل هم‌زمانی که NGOهای برتر اعلام می‌شد؛ جزء سه یا پنج ‌NGO اول اعلام می‌کردند؛ خب چه می‌شود که به یک وزنه‌بردار مدال طلا می‌دهند و به بقیه نمی‌دهند؟ به خاطر این‌که وزنه بیشتری برداشته؛ یا دونده‌ای قهرمان می‌شود، مسافت بیشتری را دویده و برتری داشته است؛ کنگره 60 هم همین‌طور است و نمی‌گوییم بقیه NGOها خوب نیستند، ولی یکی بیشتر زحمت کشیده است.

 

پیام شما برای اعضای کنگره 60 برای این هفته که هفته لژیون مالی است، چیست؟

اگر ما مسئولین و کسانی که ازنظر سوابق و معلمی در درجات قدیمی‌تر قرار داریم؛ قضیه را خوب جا بیندازیم، به نحو مطلوب پیش می‌رود و این کار به عهده راهنمایان چه در بخش مسافران و چه همسفران است؛ اگر این موضوع را در لژیون برای رهجویان خوب جا بیندازند؛ این موضوع به نتیجه می‌رسد، اگر از یک لژیون هیچ‌کس در این هفته مشارکت نکند؛ تقصیر راهنمایش است؛ یعنی راهنما مطلب را به‌خوبی برای شاگردانش روشن نکرده است؛ توصیه من این است که راهنمایان این قضیه را به‌خوبی برای شاگردانشان بشکافند.

 

شما امسال را سال خرید زمین و تأسیس آکادمی نام‌گذاری کردید؛ آیا پیش‌بینی می‌کنید امسال آکادمی تأسیس شود؟

خیر؛ باید ذره‌ذره باشد و من عجله ندارم؛ من اسم شعبه را آکادمی گذاشتم و همه با آکادمی آشنا شده‌اید؛ امسال سال خرید زمین آکادمی است و تا امروز که شش ماه از سال گذشته است، برای زمین آکادمی پرداختی نشده است؛ اما راه گشوده می‌شود انشاالله که امسال بشود و اگر نشد سال‌های بعد هم ادامه می‌دهیم و من مطمئن هستم که این کار روزی انجام می‌شود.

 

در شعبه صالحی، گروه همسفران اجازه فعالیت ندارند و به دستور شما مجاز به فعالیت نیستند، چه اتفاقی افتاد که این تصمیم را گرفتید؟

به دلیل اینکه از نوشتارهای کنگره 60 استفاده نمی‌کردند و کنگره 60 مثل دانشگاه است و اعضا باید درس بخوانند و فقط دور هم جمع شدن، نیست؛ به این دلیل بسته شد ولی دیده‌بان خانم‌های همسفر، خانم آنی، پادرمیانی کردند و راهنمایان قول دادند که اعضا از نوشتارها استفاده کنند و دوباره اجازه فعالیت داده شد.

 

بارها در سخنان خود فرموده‌اید که کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم، پس این سخن را به‌طور عملی اجرا می‌کنید؟

بله صد در صد؛ ما برای وصل کردن آمدیم، نی برای فصل کردن آمدیم؛ ما نیامده‌ایم خراب کنیم؛ اگر نامیزان باشند؛ اجازه فعالیت ندارند و اگر قول بدهند که میزان عمل کنند؛ به آن‌ها دوباره فرصت می‌دهیم.

 

امروز اولین روز و دوره برگزاری مسابقات ورزشی واليبال همسفران جام عقاب طلايي است شما بازتاب اين مسابقات را چگونه می‌بینید؛ آیا این امکان وجود دارد که تیم‌ها از شهرستان هم برای این مسابقات به تهران بیایند؟

ببینید ذره‌ذره؛ تفاوت من با شما این است که من عجله ندارم؛ باید به آن‌ها امکان دهیم؛ اینکه خانم‌ها از شهرهای مختلف برای مسابقات بیایند و دوباره برگردند؛ مقداری زمان می‌خواهد تا جا بیفتد؛ قبلاً مسابقات والیبال داشتیم که سه تیم بیشتر نبود و یکی اول و یکی دوم و دیگری سوم می‌شد و همگی خوشحال بودند؛ ولی از زمانی که خانم کماندار مسئول شدند، تغییراتی بوده و تیم‌ها بیشتر شده‌اند؛ انشاالله سال‌های آینده شهرستان هم وارد مسابقات خواهند شد.

 

سال‌های گذشته آزمون کمک راهنمایی بهمن‌ماه برگزار می‌شد؛ ولی پارسال طبق دستور شما آذرماه برگزار شد؛ آیا امسال تاریخ برگزاری آزمون مشخص‌شده است؟

هنوز زمان برگزاری مشخص نشده است ولی همان بین آذر تا بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

 

در پایان باز هم از شما برای پذیرفتن درخواست مصاحبه تشکر می‌کنیم و از طرف کل اعضای کنگره 60 از شما و خانواده محترمتان برای تمام زحماتی که در این مسیر می‌کشید، سپاسگزاری می‌کنیم و بهترین‌ها را برایتان آرزو می‌کنیم.

 

مصاحبه از همسفر زری و همسفر زهرا
همسفران نمایندگی آكادمی
تایپ؛ همسفر زهرا لژیون خانم نسیم آذین راد (لژیون هجدهم)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .