English Version
English

کنگره 60 یک جمعیت ریکاوری از اعتیاد در ایران

کنگره 60 یک جمعیت ریکاوری از اعتیاد در ایران
در پی فعالیت کنگره 60 در ژورنال‌ها و مجامع بین المللی علمی، مقاله ای تحت عنوان "کنگره 60 یک جمعیت ریکاوری از اعتیاد در ایران"، در مجله امریکایی مشاور (Counselor)، که نامی آشنا و بنام در حوزه اعتیاد و سلامت است به چاپ رسیده است. شروع جمع آوری و تهیه مقدمات این مقاله بیش از یک سال پیش توسط پروفسور ویلیام وایت با همکاری کنگره 60 صورت گرفته.
 
در ادامه می توانید، ترجمه مقاله به چاپ رسیده، به همراه تصاویر آن را مطالعه و مشاهده نمایید.
 
 
یادداشت:

در پروفایلی که اخیراً روی کنگره 60 انجام داده‌ام مطالب زیر را متوجه شده‌ام:

صفات متد درمانی کنگره 60 که شامل ادغام بیولوژیک، روانشناسی اجتماعی و فهمیدن اعتیاد و ریکاوری از اعتیاد است، کاملاً از روش‌های دیگر درمان اعتیاد متمایزند.

پروتکل بی‌نظیر درمان دارویی که شامل یکی کردن درمان دارویی و ریکاوری (قطع مصرف مواد و عدم استفاده از هر نوع داروی جایگزین-مترجم) است.

حضور اعضای خانواده و شبکه اجتماعی فرد (دوستان) در پروسه درمان و ریکاوری و همچنین یک رویکرد بدیع در یکپارچه‌سازی ورزش، موسیقی و هنر در بازسازی هویت فردی، روابط فردی و زندگی روزانه. (وایت)

متخصصین اعتیاد در آمریکا (چه آن‌هایی که درمان با متادون انجام می‌دهند و چه گروه‌های درمانی دیگر مانند برنامه‌های مدل اجتماعی و گروه‌های حمایت متقابل) از این نوع یکپارچه‌سازی المان‌های مختلف متعجب خواهند شد. این المان‌ها شامل:

استفاده از دارو در ابتدای برنامه درمانی، ایجاد احساس هویت وابسته و قوی به اجتماع، همراهان اجتماعی در پروسه درمان(منظور وجود بخش همسفران است-مترجم)، داشتن استادی که خود در دوران ریکاوری است، دوباره جهت دادن به ارزش‌های شخصی و جهان‌بینی و استفاده از نوشتارهای ریکاوری برای هدایت درمان هر فرد می‌باشند.

 
 

کنگره 60 یک جمعیت ریکاوری از اعتیاد در ایران

ویلیام ال وایت.

اخیراً افزایش اعتیاد به مواد مخدر در ایران باعث ظهور راهکارهای تخصصی و فرهنگی مختلفی برای حل این مشکل شده است، به‌طوری‌که در سه دهه اخیر این راهکارها دامنه وسیعی یافته‌اند. از مراکز سم‌زدایی، برنامه‌های درمانی شامل بستری یا سرپایی، برنامه‌ریزی یا کاهش مصرف برای معتادان مسن‌تر گرفته تا راهکارهای سخت‌گیرانه‌تری مانند جریمه، زندان، شلاق و کمپ‌های کار اجباری.

درباره ی فعالیت‌های اخیر برای گسترش خدمات آموزشی و کاهش آسیب از اعتیاد، می‌توان از درمان در زندان‌ها، گسترش مراکز درمانی و کلینیک‌های ارائه‌دهنده کنترل مصرف با متادون و درمان‌های تخصصی برای بانوان نام برد.

درمان اعتیاد در ایران توسط دولت، دانشگاه‌ها، سازمان‌های رفاه اجتماعی، مراکز خصوصی و سازمان‌های غیردولتی (ان‌جی‌او ها - NGO) ارائه می‌شوند که در این میان، شاهد افزایش رشد قابل‌توجهی در سازمان‌های غیردولتی بوده‌ایم؛ مانند گسترش وسیع انجمن معتادان گمنام (NA)، به‌طوری‌که در حال حاضر 28 درصد کل جلسات NA در ایران برگزار می‌شود. از دیگر مجموعه‌های ریکاوری می‌توان جمعیت احیای انسانی کنگره 60، انجمن تولد دوباره، تولدی دیگر و رویش دیگر را نیز نام برد که در این میان توسعه قابل‌توجهی داشته‌اند.

این مقاله به همراه عکس‌های آن، به توضیح فعالیت‌های یک جمعیت ریکاوری از اعتیاد در ایران می‌پردازد که در سال 1998 تأسیس و پس‌ازآن شروع به رشد کرده است، به‌طوری‌که در حال حاضر دارای بیش از 20000 عضو در 38 نقطه کشور می‌باشد. اطلاعاتی که در این مقاله مطرح‌شده‌اند، حاصل 8 سال همکاری من با این گروه ریکاوری است.

زمانی که آقای حسین دژاکام معتاد به مصرف الکل، حشیش و تریاک شد، تصمیم گرفت از تجربیات و آموزش‌های خود به‌عنوان یک مهندس استفاده کند تا راهکاری برای حل مشکل اعتیاد خود بیابد. بعد از چندین تلاش، ایشان توانستند به متدی دست پیدا کنند که با استفاده از تنتور تریاک و کاهش تدریجی آن، با موفقیت به ریکاوری برسند. در سال 1998، او یک گروه ریکاوری به نام جمعیت احیای انسانی کنگره 60 بنا نمود تا به افراد دیگری که به دنبال رهایی از اعتیاد هستند یاری برساند. در ابتدا نسبت به مصرف شربت تریاک، به‌عنوان راهکاری برای درمان اعتیاد مقاومت‌هایی صورت گرفت؛ اما با افزایش تعداد افرادی که از این طریق و در کنگره 60 به رهایی پایدار رسیدند، این مقاومت‌ها کم‌کم برطرف شد.

کنگره 60 به‌صورت تعدادی شعبه سازمان‌دهی شده است (16 شعبه در تهران و 22 شعبه در دیگر شهرهای ایران) و شش نقش کلیدی در کنگره 60 تعریف‌شده است: نگهبان (مؤسس/مدیر)، دیده‌بان (14 نفر اعضای پارلمان قانون گزاری در کنگره 60)، مرزبان (تیم اجرایی 7 نفرِ)، مسافر (آن‌هایی که به دنبال ریکاوری از اعتیاد هستند)، همسفر (همراهان، اعضای خانواده و دوستان هر مسافر) و راهنمایانی که پروسه درمان را تحت نظر دارند.

اعضای کنگره 60 به‌صورت منظم در کارگاه‌های آموزشی بزرگی که توسط رهبران کنگره 60 و یا استادان دانشگاه که به‌صورت داوطلبانه وقت خود را در اختیار این مرکز قرار می‌دهند شرکت می‌کنند. بعد از اتمام کارگاه عمومی، هر راهنما شاگردان خود را در گروهی برای مباحثه ملاقات می‌کند (لژیون‌ها).

منابع مالی کنگره 60 به‌صورت انحصاری از مبالغی که اعضا به‌صورت داوطلبانه در انتهای هر جلسه پرداخت می‌کنند تأمین می‌گردد. در کنگره 60 هیچ‌کسی برای خدمات خود حقوق دریافت نمی‌کند و تمامی نقش‌ها به‌صورت داوطلبانه هستند.

فلسفه کنگره 60 در دو کتابی که توسط دژاکام به تحریر درآمده است گنجانده‌شده است: عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر (2011) و دیگری عشق، 14 وادی برای ریکاوری (2011). این کتاب‌ها اعتیاد را به‌صورت یک بیماری جسمی، روانی و جهان‌بینی به تصویر کشیده‌اند و برای درمان، هرکدام از این سه ضلع باید موردتوجه قرار گیرند.

تئوری درمان برای جسم در کنگره 60 بر چیزی بناشده است که دژاکام آن را سیستم X نام نهاده است:

سیستم ایکس چیزی است که شامل تمامی نوروترانسمیترها و هورمون‌ها در بدن انسان می‌شود. تمامی فعالیت‌های معنوی، روانی، احساسی، جنسی و جسمی ما وابسته به این سیستم است... اعتیاد به مواد مخدر، الکل و داروها جایگزینی مزمن به‌جای مواد مخدر طبیعی بدن مانند دوپامین، اندورفین و سروتونین است. با در نظر داشتن این تعریف از اعتیاد می‌توانیم ببینیم که وقتی مواد خارجی مانند مخدرها و الکل برای مدت طولانی به بدن وارد می‌شوند، سیستم ایکس به‌شدت آسیب می‌بیند و این خود باعث به وجود آمدن عدم تعادل، بدکاری و خرابی در سیستم فیزیکی بدن می‌شود... در حقیقت درک سیستم ایکس و آنتی ایکس‌ها، اجزای مهم برای رسیدن به درمان قطعی از اعتیاد است (دژاکام).


ریکاوری در کنگره 60 در غالب سه سفر تعریف‌شده است:

1- استفاده منظم از دارو (شربت تریاک) برای مدت 11 ماه.

2- دوران بازسازی فیزیکی، ذهنی، احساسی و خودشناسی در یک پروسه بدون دارو یا مواد.

3- یک پروسه معنوی برای شناخت نظم و رمز و رموز جهان.

گذراندن دو مرحله اول برای غلبه بر اعتیاد کافی است و مرحله سوم به‌صورت یک مرحله بالاتر برای پیشرفت معنوی و خدمت به دیگران است. یکی از مطالب استثنایی در کنگره 60 استفاده از ورزش در پروسه ریکاوری است - اخیراً موسیقی و هنر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند-.

هر هفته، مسافران و همسفران در فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال، والیبال، راگبی، تیراندازی باکمان، بدمینتون، پینگ‌پنگ و بدن‌سازی شرکت می‌کنند. تیم‌های کنگره 60 در رشته‌های تیراندازی باکمان، راگبی، دارت و بدن‌سازی سنتی (منظور ورزش باستانی است-مترجم) تا مقطع رقابت در سطح ملی رشد داشته‌اند. کل مجموعه کنگره 60 در بسیاری از خدمات اجتماعی نیز حضور می‌یابند (اشاره به مراسم درخت کاری دارند-مترجم).

کنگره 60 در چندین مطالعه وابسته به اعتیاد، با محققان علمی همکاری داشته است و هم‌اکنون نیز در حال همکاری با جامعه علمی است تا نتایج شیوه درمانی خود را در بلند مدت ارزیابی کند.

با توجه به افزایش درخواست نسبت به یکپارچه‌سازی کاهش آسیب و درمان‌های بدون دارو و نیز نیاز به رویکردهای مبتنی بر ریکاوری به‌جای نگهدارنده با متادون؛ می‌توان دید که کنگره 60 یک نمونه عالی از این مسئله است که چطور درمان دارویی می‌تواند در حمایت روانی-اجتماعی برای افراد خواهان درمان و خانواده‌های آنان برای رسیدن به ریکاوری بلندمدت ادغام شود.

کنگره 60 هردوی این دیدگاه‌ها (منظور درمان دارویی و دیدگاه درمان بدون دارو-مترجم) را هم به‌صورت تئوری و هم به‌صورت اجرایی درهم ادغام کرده است.

المان‌های بی‌نظیری که در رویکرد کنگره 60 نسبت به درمان اعتیاد ترکیب‌شده‌اند و یکجا مورداستفاده قرارگرفته‌اند نیاز به مطالعات و اندازه‌گیری‌های دقیق دارند تا تأثیر آن‌ها بر ریکاوری بلندمدت مشخص شود و مؤثرترین اجزای این رویکرد جداسازی شوند.

 

تصدیق:

آقای حسین دژاکام کمک بسیار باارزشی در آماده‌سازی این مقاله فراهم نمودند و احسان رنجبر مکاتبات ردوبدل شده میان نویسنده و حسین دژاکام را ترجمه کرده‌اند. مصاحبه با آقای دژاکام در این آدرس قابل‌مشاهده است:

www.williamwhitepapers.com

 

منابع:

 Afkhami, A. A. (2009). From punishment to harm reduction: Resecularization of addiction in contemporary Iran. In A. Gheissari (Ed.), Contemporary Iran: Economy, society, politics (pp. 194–210). Oxford, UK: Oxford University Press
Calabrese, J. (2007). Iran’s war on drugs: Holding the line? Retrieved from http://www.mei.edu/ sites/default/files/publications/JC_PB.pdf
Dezhakam, H. (2011a). Crossing the zone 60 degrees below zero. Tehran, Iran: Congress 60
Dezhakam, H. (2011b). Love: Fourteen valleys for recovery. Tehran, Iran: Congress 60
Evans, A. C., White, W. L., & Lamb, R. (2013). The role of harm reduction in recovery-oriented systems of care: The Philadelphia experience. Philadelphia, PA: Department of Behavioral Health and Intellectual disAbility Services
Farnam, R. (2005). Substance abuse in Iran: A brief overview. Retrieved from http://uclaisap. org/slides/dssat2005/Farnam.pdf
Figg-Franzoi, L. (2011). Maslahat, the state, and the people: Opium use in the Islamic Republic of Iran. Crime, Law, and Social Change, 56(4), 421–38
Kellogg, S. H. (2003). On “gradualism” and the building of the harm reduction-abstinence continuum. Journal of Substance Abuse Treatment, 25(4), 241–7
Lavitt, J. (2014). The crescent and the needle: The remarkable rise of NA in Iran. Retrieved from http://www.thefix.com/content/Iran-NarcoticsAnonymous-phonemoneon-Lavitt2099?page=all
Marlatt, G. A., Blume, A. W., & Parks, G. A. (2001). Integrating harm reduction therapy and traditional substance abuse treatment. Journal of Psychoactive Drugs, 33(1), 13–21
Mokri, A. (2002). Brief overview of the status of drug abuse in Iran. Archives of Iranian Medicine, 5(3), 184–90
Razzaghi, E. M., Rahimi, A., Hosseni, M., Madani, S., & Chaterjee, A. (1999). Rapid situation assessment (RSA) of drug abuse in Iran (1998–1999). Retrieved from http://es.unrol.org/files/RSA2000SUMMARY[1].pdf
Shariatirad, S., & Maarefvand, M. (2013). Sanctions against Iran and the impact on drug use and addiction treatment. International Journal of Drug Policy, 24(6), 636–7
White, W. L. (2011). An addiction recovery community in the Islamic Republic of Iran: An interview with Mr. Hossein Dezhakam, founder, Congress 60. Retrieved from http://www.williamwhitepapers.com/ pr/2011%20Iran%20Mr%20Hossein%20Dezhakam.pdf
White, W. L. (in press). Congress 60: An addiction recovery community in the Islamic Republic of Iran. Alcoholism Treatment Quarterly
White, W. L. (2012). Medication-assisted recovery from opioid addiction: Historical and contemporary perspectives. Journal of Addictive Diseases, 31(3), 199–206
White, W. L., & Torres, L. (2010). Recovery-oriented methadone maintenance. Retrieved from http:// atforum.com/documents/Recovery.pdf

 
 مترجم: احسان رنجبر 

کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .