English Version
English

سخنان دکترهاشمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام+++++

سخنان دکترهاشمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام+++++

خیلی خوشحالم در جمع خوب و باانگیزه شما هستم، خیلی وقته آقای دکتر دعوت کردند، من بی‌توفیق بودم.

کار ارزشمندی است، گلایه شما هم شاید بجا باشد، توفیق سابقه کار با جنابعالی رو در ستاد داشتیم که فکر می‌کنم 12 سال می‌شود.

به‌هرحال تحولی که شد شاید بدین شکل در دنیا یک مقداری کم‌نظیر است که سیاست کلی برنامه ششم توسعه برای اولین بار اصطلاح مدیریت مصرف را در سیاست گنجاندیم و توسط رهبری ابلاغ شد.

شما بهتر از من می‌دانید ، کاربرد این واژه در کشور ما و درگذشته جرم بود، البته قانون نیم بند هم این نگاه را دارد، ولی بهر حال ما سعی کردیم این واژه را وارد کنیم.

زمانی که در ستاد بودم، واقعاً خیلی فکر کردم که آیا راه همانی است که آقایان می‌روند، با ریسک بالائی که خیلی هم هزینه‌بر بود به‌یقین رسیدم و همان موقع مدیریت مصرف را حل کردم.

 

بعدازآن پیش‌بینی می‌کردیم روند مصرف به سمت صنعتی می‌رود، در مجمع تشخیص هم یک‌بند داریم که مواظب باشید اگر در مدیریت درمان یا مصرف موفقیت ما بالا نبوده، حداقل تلاش بشود که مدیریت مصرف از مواد کم‌خطر به مواد پرخطر نکشد. یعنی من 3 ، 4 ماهی هم جانشین رئیس‌جمهور دوره بعد آقای خاتمی ، یعنی آقای احمدی‌نژاد بودم ، به‌عنوان دبیر کل رئیس‌جمهور ، من یادم هست که آن موقع معتادین مواد مخدر صنعتی زیر 7000 ، 8000 نفر نهایتاً 10.000 نفر بودند، ولی متأسفانه به دلیل عدم اجرای این مصوبه قانونی که یک امکان ویژه‌ای هم برای آنان بود، این 10000 نفر در آمار رسمی که دولت دهم به یازدهم تحویل دادند، 330.000 نفر اعلام نمودند، که من دریکی از جلسات فرمانداری گفتم که ما خیلی بیشتر از جنگ در حوزه اعتیاد جوان از دست دادیم. بااینکه من خیلی انرژی صرف کردم که چرا بایستی کشت شقایق در داخل داشته باشیم و حتی وابسته به بیرون هم نباشیم ، ولی متأسفانه هنوز که هنوز است به آن شکل اقرار نکرده‌اند، به‌هرحال این ضعف‌ها و چالش‌های استراتژیکی بود که ما هم‌اکنون هم داریم.

 

الآن مدیریت مصرف ابلاغ شد، یعنی از سال آینده به‌عنوان شروع برنامه ششم توسعه. اعتقاد من این است مدیریت مصرف و کاهش تقاضا بار سنگینی است بر روی دوش داروسازان کشور، ولی حرفم این است که الآن نسبت به سال 83 بدون تورم، تقریباً از 40هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی، پولی که در جیب مافیای مواد مخدر می‌رود حدود 47 درصد است که حدود 18هزار میلیارد تومان می‌شود. که این پول خیلی از افراد را آلوده می‌کند. اگر مافیا 10درصد این پول را در کار خرید آدم‌ها در دستگاه‌ها بگذارد، همه‌جا را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد ، حتی قانون‌نویسی و قانون را.

این کار تکلیف سنگینی است، دوستان جلسات زیادی با آقای دکتر رحمانی فر دبیر کل داشته‌اند ، ایشان انسان خوبی و سالمی است ، این نبرد بسیار جدی است، یک‌طرف شما هستید و یک‌طرف آن‌هایی که نابود می‌کنند. بحث ما نیست ، بحث تمام دنیاست. حتی کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته در مقابله با مافیا زیر 13درصد موفق بوده‌اند.

بحثی که الآن آماده‌شده است بحث مدیریت عرضه و تقاضاست و من معتقد هستم در داخل کشور قسمت اعظم این بخش به شما عزیزان واگذار شود .

ما این فرصت را ازنظر قانونی داریم، مدیریت مصرف را نظام رسماً قبول کرده است، که تحول بزرگی است ، تازه می‌خواهند در اجلال 2016 نیویورک سال آینده درصدی از آزادسازی‌ها را وضع کنند و ما از این زاویه طبق صحبت‌های آقای مهندس از آن‌ها یک گام جلوتر هستیم ولی تا اجرا خیلی فاصله‌داریم.

البته کیس پیچیده‌ای است ، ساده نیست ، ، مؤلفه‌های زیادی دارد، بحث شادی را که اشاره کردید، ما معمولاً از احادیث ائمه و پیامبر قسمت‌های سخت آن را تکرار می‌کنیم، هیچ‌وقت نگفتیم که پیامبرمان حدیث معروف قدسی را گفته است که : «هرکس یک مؤمنی را شاد بکند، من را شاد کرده است و هرکس من را شاد کند خدا را شاد کرده است» اگر همین حدیث استراتژی جدی فرهنگی کشور بشود ، خیلی از نگاه‌ها و رویکردهای کشور می‌تواند متفاوت باشد.

 

سؤال راجع به زنان، سؤال خود من هم هست، شیوع شناسی های ما معمولاً یک مقداری مشکل دارد، الآن متأسفانه در دولت نهم و دهم طبق آمارهایی که رسماً خود ستاد می‌دهد، در همه زمینه‌ها اعتیاد رشد داشته است، سال 82،83 آخرین شیوع شناسی اعتیاد بانوان و دختران 07/4 درصد بود، الآن رسماً 10درصد را نشان می‌دهد، بازهم اعتقاد من این است که باید بیشتر از  این باشد،  در این 8 سال در همه زمینه‌ها رشد کرده است، دانش‌آموزی 100% ، دانشجوئی 140% و زنان 110% رشد کرده است ...

 

البته این جای خوشبختی است که اگر آمار همین باشد، چون نهاد خانواده استحکامش بر دوش بانوان است، البته من فکر می‌کنم این آمار یک مقداری باید بیشتر باشد.

 

 

مسئله دیگر ، مسئله روز ما این است که اصلاح قانون همین‌جور ادامه دارد، در مجمع تشخیص هم بر گردن کمیسیون ما است، سال 89 یک اصلاحاتی شده است و راه را برای مدیریت مصرف بازکرده است، ماده 15 اصل بوده است که درزمینهٔ کار شماست و برای درمان معتادان است، ماده 16 را به‌ناچار گذاشته‌اند، اما چون ظاهراً راحت‌تر است دوستان اجرائی در دستگاه به آن سمت کشیده می‌شوند، اما اگر من در مقطع اجرائی آن زمان بودم نمی‌گذاشتم اصلاً ماده 16 تصویب بشود. بحث اردوگاه‌هایی که یک مقداری مدرن‌تر از قبل شکل می‌گیرد.

اما نکته دیگر دوستان مقابله‌کننده ما ، نه دستگاه‌های کاهش و تقاضای ما،  ، اصرار  دارند و حتی نامه‌ای از رهبری گرفته‌اند و به ما هم آقای هاشمی ابلاغ کرده است ، که اگر مهندس یادشان باشد، مواد مخدر و روان‌گردان یک پسوندی به آخرش اضافه‌شده است که آن‌هم به اصرار خود آقای هاشمی بود، مواد مخدر و روان‌گردان صنعتی غیر داروئی.

که این هم یک دلیل داشت، برای اینکه ما بخواهیم مدیریت مصرف را پیش ببریم مقدماتش همین بحث شربت درمانی و تولید انبوه داروهای ارزان‌قیمت است. آقایان رفتند و نامه گرفتند از رهبری و به ما دادند که این پسوند را ما برداریم، گفتند کنوانسیون بین‌المللی هم این پسوند را ندارد، به این دلیل که ما عضو کنوانسیون بین‌المللی هستیم. من عرض کردم که کمیسیون بین‌المللی اعدام ندارد، پس چرا ما داریم؟ خیلی چیزهای دیگری هم هست که ما شرایط بومی خودمان راداریم. بنابراین این‌ها مصر هستند که ما این پسوند را برداریم، که در مجموعه من سخت مخالف هستم که این پسوند را بردارند ، چراکه اگر این پسوند بماند راه شما هموارتر می‌شود. این خیلی فرق دارد که کل داروها را محدود کنند و از فردا به‌واسطه قاچاق داروها ، ما به دنبال داروها باشیم.

بنابراین شما بایستی کار بکنید و ما نتیجه کار شما را ببینیم، تا بتوانیم این اصل را اجرائی کنیم. چون اعتقاد من این نیست که این صنعتی است و غیر داروئی . این را گذاشتیم تا راه مهندس و دوستانشان در بخش شربت درمانی و دارودرمانی روان‌تر و راحت‌تر تر شود. ولی این چالشی است، نیروی انتظامی حرفش این است که می‌گوید این را شما گذاشتید و به این واسطه مافیا این داروها را مثل ضد اسهال و شربت را می‌برند به آشپزخانه و تبدیل به شیشه می‌کنند.

بنابراین مقابله با این موضوع غلط خواهد بود ، چون این کار هم دستگاه‌های بهداشتی و درمانی را بیچاره می‌کند وهم دستگاه‌های قضائی را.

دوستان در قسمت کارشناسی اگر ایده‌ای داشتند حتی اگر برخلاف نظر ما بود ، ما پذیرا هستیم.

 

نگارنده: مسافر احمد شریفیان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .