English Version
English

خدمت سالم

 خدمت سالم
 
یکی از ضرورت های زندگی اجتماعی که نقش مهمی در پیوند افراد جامعه دارد سعی و تلاش در رفع نیازمندی ها، رسیدگی به حال دوستان و اطرافیان و برطرف کردن احتیاجات دیگران است. یکی از عالی ترین تمایلات انسانی، احساسات و عواطف لطیفی است که از اعماق او می جوشد و به صورت کمک، احسان و خدمت به هم نوع در صفحه زندگی تجلی می یابد.

از عناصر مهم برای رسیدن انسان به کمال، خدمت به مخلوقات خداوندی است که از ارزش بالایی برخوردار است. انسانهای بزرگ همواره در اندیشه دیگرانند و دل در گرو خدمت به خلق می نهند.

 

خدمت به مردم یکی از موارد خدمت است. خدمت می تواند به همه چیز اعم از جامدات، نباتات و جانوران و ... مربوط شود.

خدمت به خلق مقدمه ایمان است، خدمت به خلق مقدمه عبادت است، خدمت به خلق مقدمه عاقل شدن است، خدمت به خلق مقدمه سایر ارزش های انسانی است؛ یعنی ما باید به خلق خدمت کنیم تا آنها را در مسیر ایمان بیندازیم، تا آنها را در مسیر خداپرستی بیندازیم، تا آنها را در مسیر سایر ارزش ها بیندازیم.
گرچه رشد روزافزون صنعت و تکنولوژی می تواند آسایش مادی و جسمی بسیاری به همراه داشته باشد اما آفت های مهمی نیز پدید آورده است که از آن جمله به فراموشی سپردن حس خدمت به خلق است.
خدمت به خلق، بش از هر چیز موجب آبیاری مزرعه دل صاحب خدمت می شود و عطش درونی او را فرو می نشاند و او را کامیاب می سازد و خدا در قرآن سوره اسراء آیه 7 می فرماید: اگر احسان کردید در واقع در حق خود خوبی کرده اید.
در حقیقت آدمی حس و عاطفه ای ستودنی نسبت به خدمت در حق انسانها در وجودش دارد که مانند دیگر عواطف، نیازمند ارضاست و بی گمان، در صورت ناکامی آدمی در این امر، ناخواسته و پنهان، افسردگی و اندوه، دامن وجودش را خواهد گرفت.

نشانه هایی از خدمت سالم:

  •  اخلاص و نیت سالم داشتن: انجام هر عملی از جمله خدمت رسانی، در گرو اخلاص و نیت سالم است و این هماه چیزی است که خدمت سالم را از خدمت فریبکارانه جدا می کند. آنچه که ارزش خدمت را بالا می برد و یا از ارزش آن می کاهد، انگیزه هایی است که خدمت بر اساس آن شکل می گیرد. مثلا فردی در امور خیریه شرکت میکند، اما در عمق وجودش قصد خدمت به بیگانگان را ندارد بلکه می خواهد با نشان دادن خود به افراد خاصی قصد جلب اعتماد داشته و هدفی دیگر را دنبال میکند.
  • خوش رفتاری با خدمت جویان
  •  منت نگذاشتن: خدا در قرآن می فرماید: صدقات خود را با منت گذاشتن از بین نبرید.
حاصل سخن آنکه، از ریشه های افسردگی بشر حاضر، اندیشیدن به منفعت های شخصی و وانهادن خدمت به هم نوعان است. ما با گذشتن از مصلحت ها و منفعت های فردی در راه دیگران می توانیم علاوه بر گشایش مشکلات دیگران برای خود افزایش خیر و برکت، شادی و نشاط را برای خود به ارمغان بیاوریم.

 

الا گر طلبکار اهل دلی                               ز خدمت مکن یک زمان غافلی

به حال دل خستگان در نگر                      که روزی تو دل خسته باشی مگر

درون فروماندگان شاد کن                                    ز روز فروماندگی یاد کن

 

 
نگارنده : همسفر مهدی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .