English Version
English

مصاحبه با آقای احسان رنجبر سردبیر انگلیسی سایت کنگره 60

مصاحبه با آقای احسان رنجبر سردبیر انگلیسی سایت کنگره 60

 

  • سلام آقا احسان؛ ممکنه خودتان را معرفی کنید؟

سلام، دوستان احسان هستم یک مسافر، 7 سال تخریب داشتم، آخرین آنتی ایکس مصرفی هروئین و شیشه، مدت سفر اول 13 ماه ، با متد DST، راهنما جناب آقای حسن بابائی ، الآن مدت 3 سال است که از اعتیاد آزاد و رها هستم، مدت 10 ماه هم با متد DST سفر سیگار داشتم ، با راهنمائی آقای علی خدامی، الآن حدود 2 سال و چند ماه است که از سیگار هم آزاد و رها هستم.

  • الآن در سایت کنگره 60 چه کاری انجام می دهید؟

من در سایت مسئول ترجمه مطالب کنگره از انگلیسی به فارسی و برعکس هستم. کارهای سایت انگلیسی رو هم انجام می دهم. در شعبه ارتش هم کمک راهنمای درمان اعتیاد هستم.

  • چی شد که خدمت در بخش انگلیسی سایت کنگره را شروع کردید؟

در سفر اول، چون من یک آشنائی با زبان انگلیسی داشتم، خیلی دوست داشتم که وارد سایت بشوم، آن وقت آقای سعید معینی مسئول قسمت انگلیسی سایت بودند.

با ایشان صحبت کردم و ایشان از من امتحان گرفتند و یک مطلبی دادند و گفتند که ترجمه کن و برایشان ایمیل کردم. در اواخر سفر در حیاط آکادمی بالا را نگاه می کردم که شاید روزی در قسمت سایت کنگره به من هم خدمت بدهند. با آقای مهندس صحبت کردند و قرار شد که هفته ای یک روز برای چند ساعت به آنجا بروم. هفته ای یک روز می توانستم به آنجا بروم و یادم هست که در یک هفته دو بار رفتم و آقای مهندس به من گفتند که اینجا چه کار می کنی.

بعد از مدتی آقای معینی ایران را ترک کردند و آقای مهندس به من گفتند که شما بشین مسئول بخش انگلیسی و الآن هم در خدمت شما هستم و حدود سه سال است که در این قسمت فعالیت می کنم.

  • بطور معمول چه کارهائی در بخش انگلیسی انجام می شود؟

هدف قسمت انگلیسی با فارسی متفاوت است، ما در بخش انگلیسی هدفمان انتقال اخبار کنگره است، یعنی به دنیا نشان بدهیم که چه کارهائی انجام می دهیم و این فقط با نوشتن میسر نمی شود، ما باید مرجع داشته باشیم و صحبت های ما علمی زده شود، بخاطر همین در ارتباطاتمان با آقای ویلیام وایت ، ایشان کمک می کنند که ما مقاله های علمی بنویسیم. یعنی بگونه ای باشد که دیگران هم حرف ما را قبول کنند، چون ما ادعای بزرگی می کنیم . یعنی ما ادعا می کنیم که شیشه را درمان می کنیم و این ادعای بزرگی است . بخش اصلی ما همین است و در همین راستا هم آخرین مقاله آقای ویلیام وایت روی سایت قرار گرفته است.

  • این مقاله موضوعش چی بود؟

در مورد کنگره 60، فلسفه ، تاریخچه و متدهای درمانی که در کنگره 60 استفاده می شود. یعنی این مقاله بخاطر آشنائی با کنگره 60 بوده است. چون بعد از این ما می خواهیم مقاله های علمی مان را ارائه بدهیم و در ادامه کارهای تحقیقاتی ما قرار است که انتشار پیدا کند.

  • از مکاتبات حسین و بیل هم کمی بگوئید؟

این مکاتبات نامه نگاری بود که بین آقای مهندس و آقای ویلیام وایت بود، و این مکاتبات کاملاً خصوصی بود و فقط بین آقای مهندس و بیل انجام می گرفت و آقای مهندس به من گفته بودند که هیچکس از این مکاتبات نبایستی باخبر شود. تا اینکه یکروز آقای مهندس به آقای ویلیام وایت هم گفتند و قرار شد این مطالب روی سایت قرار بگیرد، و معتقدند که یک روزی این مطالب یک تاریخچه ای می شود که از کجا شروع شد، آن روز روزی است که متد درمانی کنگره 60 به آمریکا رسیده است و همه در حال استفاده از آن هستند . تصور کنید الآن در آن روز هستیم و یک مورخ می خواهد ببینید که این داستان از کجا شروع شده است و آن شخص می تواند روی سایت این بحث ها را از روز اول ببینند، که آقای ویلیام می گفتند ترک و آقای مهندس می گفتند درمان . چون خود آقای ویلیام وایت عضو گروه معتادان گمنام NA هستند.

یک بار دیدم که یکی از بچه ها روی سایت نوشته بود که این مطلب یعنی چی، یعنی به چه درد من می خورد که در فلوریدا باران می آید؟

این را می خواهم بگویم که هر مکاتبه ای یک سلام و احوال پرسی دارد و آقای مهندس هم با آقای وایت دوستان صمیمی هستند.

  • تا بحال در مورد کار سایت ، کارهای دیگری هم انجام داده اید؟

بله ، اوایل مسئول وبلاگ آکادمی بودم، بعد بعنوان عکاس روزهای رهائی و چهارشنبه ها انتخاب شدم، بعد از مدتی هم که ایران نبودم و بعدی که برگشتم ادامه دادم.

  • کار ترجمه چی ؟

کتاب ادموند و هلیا را ترجمه کردم که برای آقای مهندس بود.

  • برای بخش انگلیسی سایت چشم انداز شما چیه؟ یعنی می خواهید بعدها چه اتفاقی بیافتد؟

من از روزی که مشغول خدمت در این بخش شدم، هدفم در راستای هدف آقای مهندس بود. یعنی بزرگترین خواسته آقای مهندس که انتقال اطلاعات کنگره به سرتاسر جهان است.

ما اینجا درمان شده ایم، شاید من احسان یادم رفته است که هر روز از خواب بلند می شدم و خمار بودم. هر روز زندگی من جنگ بود. درمان شدیم و شاید امروز من اینها را یادم رفته باشد، تعداد زیادی در سرتاسر دنیا هستند که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، چشم انداز ما انتقال این اطلاعات به سرتاسر دنیاست.

  • تحصیلات شما چیست؟

ابتدا در ایران نرم افزار کامپیوتر خواندم، فوق دیپلم خودم را در ایران گرفتم. بعد به کلاسهای زبان رفتم و مدرک گرفتم.  بعد به کشور مالزی رفتم، مدیریت پروژه خوادم و 5 سال مالزی بودم و بعد به ایران آمدم و با آن وضعیت خراب وارد کنگره شدم، در سفر اول دانشگاه رفتم و بعد راهنمای من گفتند که نرو و من نرفتم. در سفر دوم دوباره کنکور دادم و یک روز از آقای مهندس پرسیدم که به رشته کامپیوتر بروم و یا وارد رشته روانشناسی بشم؟ گفتم کامپیوتر راحت تر است و روانشناسی مورد علاقه من است و بسیار سخت تر. آقای مهندس گفتند که برو و کار سخت را انتخاب کن. بالاخره کنکور دادم و با رتبه خوبی قبول شدم. یک ترم دیگر از درسم مانده است و انشاء الله بعد از آن مدرک لیسانس خودم را بگیرم.

  • آیا در بخش انگلیسی هم به نیروی دیگری نیاز دارید؟

بله ، صد درصد ، چرا که نداریم. موقعی که من به اینجا آمدم سه نفر کار می کردند، من بودم ، آقای سعید معینی و بعد آقای کیهان. یک نفر مکاتبات را هندل می کرد و یک نفر کارهای مقاله را انجام می داد و یک نفر سایت را می چرخاند. الآن من همه اینها را تنهائی انجام می دهم. البته فقط در بخش انگلیسی.

حجم کار زیاد است و من بایستی همه اینها را با هم انجام بدهم. مثلاً در حال بروزرسانی مطالب هستم، یک مرتبه به من زیرنویس فیلم اردو را می دهند و ...

بهرحال هر جور کمکی که باشد استقبال می کنم. حتی من یک بار فراخوان دادم برای کسانی که انگلیسی آنها ضعیف است، گفتم بنویسید بعد من اصلاح می کنم و بعد به اسم خودشان روی سایت می گذارم.

ابتدا من هم اینگونه بودم، آقای معینی مطالب من رو اصلاح می کرد و روی سایت قرار می داد. کسانی که حتی که مقدار با انگلیسی آشنائی دارند می توانند 10 خط دلنوشته بنویسند و روی سایت قرار بدهیم.

  • و صحبت آخر...

امیدوارم بهرحال دوستانی که می توانند کمک کنند و زبانشان خوب است، بیایند و بتوانیم در کنار هم دیگر این مهم را انجام بدهیم و این علم کنگره 60 به دست انسانهای نیازمند برسد. یک جاهائی است که من باید از زندگی خودم بزنم و باید دلیل آن را هم بدانم، اگر دلیلش را ندانم حالم بد می شود ، ولی اگر دلیلش را بدانم مطمئناً حال من خوب خواهد شد، مثلاً چشم انداز من این باشد که علم کنگره به دست یک انسانی که نیازمند است و در نیوزلند قرار دارد برسد.

  • از شما تشکر می‌کنیم و ضمن عرض خدا قوت هفته سایت را به شما تبریک عرض می‌نمائیم.

 

تهیه و تنظیم: مسافر امین

نگارنده: مسافر احمد شریفیان

منبع: وبسایت کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .